5 februari - Ritning för grundstomme (2h)

Skissade fram en ungefärlig ritning till sjäva grundstommen till trebucheten. Har endast gjort ritningen till grundstommen eftersom övriga delar behöver beräknas. Eftersom längden av "startbanan" beror på vilken längd kastarmen har så har jag inga exakta mått än så länge så har jag inte heller ritat ut den. Det enda som jag har kunnat få ut exakta mått på är sidostoplparna till momentet och är därför det enda jag kan bygga på än så länge.

Gjorde senare den slutgiltiga ritningen i bildredigeringsprogrammet Adobe Photoshop CS2, som finns tillgänglig på skolan. Allt som återstår nu är att skrida till verket.



Har även kommit fram till hur jag ska fästa slungan på kastarmen, ena änden sitter fast samtidigt som den andra hakas upp på en hake längst ut på kastarmen, sedan kan man variera vinkeln på haken för att få den att släppa iväg slungan vid rätt tidpunkt.

Haken längst ut på kastarmen där ena änden av slungan fästs. På bilden kan ni se haken längst ut på kastarmen, det är en enkel konstruktion och fullt funktionell. Andra bilder och olika konstruktioner på motviktsslungor kan ni hitta på: www.trebuchet.com

Senare ikväll är det planerat att med min materailrådgivare, Mats Edman, kolla upp tillgängligt material.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0